Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Miejsko-Gminny Ośrodek Samopomocy Środowiskowej

ul. gen. Stanisława Maczka 2, 05-480 Karczew

 

Regulaminy

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MIEJSKO– GMINNEGO OŚRODKA SAMOPOMOCY ŚRODOWISKOWEJ W KARCZEWIE

ul. Gen. Stanisława Maczka 2

UCHWAŁA Nr LXXXV/457/2023 RADY MIEJSKIEJ W KARCZEWIE z dnia 27 marca 2023 roku w sprawie nadania nowego brzmienia statutu Miejsko -Gminnego Ośrodka Samopomocy Środowiskowej w Karczewie

Pełna treść wraz z Zarządzeniem Kierownika

 

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W KARCZEWIE

ul. Generała Stanisława Maczka 2, 05-480 Karczew

 

Część I – Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Podstawą prawną funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Karczewie (zwanego dalej także „ŚDS”) jest:

  • Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 1769 ze zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U z 2010r. Nr 238 poz. 1586 ze zm.);
  • Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 roku (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 882 ze zm.);
  • Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku (tj. Dz. U z 2017 r., poz.2077);
  • Statut Miejsko – Gminnego Ośrodka Samopomocy Środowiskowej w Karczewie ul. Gen. Stanisława Maczka 2, będący załącznikiem do Uchwały Nr L/448/2018 Rady Miejskiej w Karczewie z dnia 30 stycznia 2018r.w sprawie nadania nowego brzmienia statutowi Miejsko – Gminnego Ośrodka Samopomocy w Karczewie;
  • Umowa zawarta 30.11.1995 r. pomiędzy Wojewódzkim Zespołem Pomocy Społecznej w Warszawie a Gminą Karczew w sprawie zorganizowania i prowadzenia Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób chorych psychicznie;
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tj. Dz. U. Z 2014r., poz. 1786 ze zm.) i Regulaminu wynagradzania pracowników M-GOSŚ w Karczewie z dnia 10 listopada 2017r.;
  • Uchwała Nr XLVI/403/2017 Rady Miejskiej w Karczewie z dnia 25 października 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie pomiędzy Gminą Karczew, a Miastem Otwock, Gminą Józefów i Gminą Celestynów porozumienia w sprawie korzystania z usług Środowiskowego Domu Samopomocy w Karczewie;
  • Niniejszy Regulamin.

2. Regulamin organizacyjny określa organizację i tryb pracy, cele, zadania, formy pracy i organizację wewnętrzną ŚDS w Karczewie. Treść regulaminu organizacyjnego podlega uzgodnieniu z Wojewodą Mazowieckim.

3. Bezpośredni nadzór i kontrolę nad realizacją zadań ŚDS sprawuje Burmistrz Miasta Karczewa oraz Mazowiecki Urząd Wojewódzki – Wydział Polityki Społecznej w Warszawie. Wojewoda Mazowiecki sprawuje nadzór nad jakością usług świadczonych przez ŚDS, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników ośrodka wsparcia z wymaganymi kwalifikacjami.

4. ŚDS jest ośrodkiem wsparcia dziennego typu AB dla 25 osób przewlekle chorych psychicznie i upośledzonych umysłowo.

5. ŚDS funkcjonuje w oparciu o dwa programy pracy:

A/ dla osób przewlekle chorych psychicznie,

B/ dla osób upośledzonych umysłowo.

6. ŚDS jest czynny 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00 – 16.00.

 

 

Część II – Cele Środowiskowego Domu Samopomocy

§ 2.

Do celów ŚDS należy w szczególności:

1) Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,

2) Kształtowanie celowej aktywności,

3) Pomoc w przywróceniu sprawności psychofizycznej i samodzielności,

4) Uczenie właściwych zachowań społecznych,

5) Wzmacnianie samooceny i poczucia bezpieczeństwa,

6) Pomoc w kreowaniu pozytywnych celów życiowych,

7) Tworzenie grup samopomocowych mających na celu prawidłowe kontakty, wzajemną pomoc i aktywność,

8) Poprawa wzajemnych relacji poprzez naukę komunikowania się i współdziałania,

9) Zapobieganie izolacji społecznej.

 

 

Część III – Zadania Środowiskowego Domu Samopomocy

 

§ 3.

Do zadań ŚDS należy w szczególności:

1) Udzielanie wsparcia społecznego osobom, które z powodu choroby psychicznej lub niepełnosprawności intelektualnej mają poważne trudności w życiu codziennym, a zwłaszcza w kształtowaniu swoich relacji z otoczeniem,

2) Umożliwienie pełnienia ról społecznych,

3) Kształtowanie zasad współżycia w środowisku lokalnym,

4) Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,

5) Zapobieganie wykluczeniu,

6) Rozwijanie i wspieranie różnych form aktywności i zainteresowań,

7) Współpraca z rodzinami osób korzystających z usług ŚDS.

 

 

Część IV – Usługi świadczone w Środowiskowym Domu Samopomocy

w Karczewie

§ 4.

Usługi w ŚDS są świadczone w formie zajęć grupowych i indywidualnych takich jak:

1. Trening umiejętności społecznych i interpersonalnych, który obejmuje:

  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych,
  • usamodzielnianie uczestników w zakresie aktywności i odpowiedzialności,
  • motywowanie do funkcjonowania w oparciu o własne możliwości,
  • kształtowanie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności.

 

2. Trening funkcjonowania w codziennym życiu, który obejmuje:

  • trening higieniczno - kosmetyczny,
  • trening umiejętności praktycznych,
  • trening kulinarny -codzienny trening w ramach, którego uczestnicy razem z pracownikiem przygotowują gorący posiłek,
  • trening gospodarowania własnymi środkami i robienia zakupów,
  • trening porządkowy.

3. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego, który obejmuje:

  • rozwijanie zainteresowań własnych, literaturą czy audycjami radiowymi,
  • udział w spotkaniach towarzyskich, wydarzeniach kulturalnych i wydarzeniach lokalnych.

4. Specjalistyczne poradnictwo psychologiczne, otwarte na nowe formy pracy i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb uczestników.

5. Specjalistyczne poradnictwo socjalne, obejmujące pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,

6. Terapia zajęciowa, w tym:

  • zajęcia plastyczne,
  • haftowanie i wyszywanie,
  • robienie na drutach,
  • szycie na maszynie adekwatnie do potrzeb i możliwości uczestników ośrodka.

7. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie oraz pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek służby zdrowia.

8. Trening zachowań prozdrowotnych służący nauce zdrowego stylu życia i wprowadzania zmian poprzez zmianę codziennych nawyków.

9. Trening lekowy, służący między innymi samoobserwacji i zwiększeniu świadomości oraz wiedzy na temat swojej choroby. Istotą tego treningu jest zapobieganie nawrotom choroby oraz podtrzymywanie efektów terapeutycznych.

10. Terapię ruchową, w tym zajęcia sportowe, rekreację i turystykę.

 

 

 

Część V – Organizacja wewnętrzna Środowiskowego Domu Samopomocy

§ 5.

1. Środowiskowy Dom Samopomocy jest prowadzony przez Gminę Karczew.

2. Struktura zatrudnienia w ŚDS w Karczewie:

  • kierownik,
  • psycholog,
  • pracownik socjalny,
  • instruktor terapii zajęciowej,
  • opiekun,
  • księgowa,
  • inne specjalistyczne stanowiska, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS.

3. Zespół wspierająco – aktywizujący tworzą:

  • psycholog,
  • pracownik socjalny,
  • instruktor terapii zajęciowej,
  • opiekun,
  • kierownik.

 

 4. Zadania zespołu wspierająco – aktywizującego:

  •  opracowanie indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego dla każdego uczestnika ŚDS,
  •  okresowa ocena realizacji planu postępowania wspierająco – aktywizującego każdego uczestnika ŚDS,
  •  ocena efektów świadczonych usług.

 

 § 6.

Do zakresu obowiązków kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy należy:

1) Organizowanie pracy ŚDS,

2) Opracowanie programu terapeutycznego ŚDS oraz nadzór nad jego realizacją,

3) Czuwanie nad planowanym i terminowym wykonywaniem zadań ŚDS,

4) Organizowanie zajęć i szkoleń dla pracowników ŚDS, wynikających ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu,

5) Zapewnienie uczestnikom terapii dostosowanej do ich indywidualnych potrzeb,

6)  Sporządzanie sprawozdań z działalności ŚDS,

7) Praca w zespole wspierająco – aktywizującym,

8) Odpowiedzialność za całość pracy jednostki, nadzorowanie i koordynowanie pracy osób zatrudnionych w ŚDS.

 

§ 7.

 Do zakresu obowiązków psychologa należy:

1) Organizowanie i prowadzenie zajęć grupowych i indywidualnych dla uczestników zgodnie z planem pracy ŚDS,

2) Otoczenie każdego uczestnika ŚDS opieką psychologiczną – prowadzenie indywidualnej terapii i konsultacji,

3) Prowadzenie okresowej oceny dotyczącej postępów w rehabilitacji,

4) Prowadzenie treningu lekowego,

5) Prowadzenie zespołu wspierająco – aktywizującego i współpraca z zespołem przy planowaniu i realizowaniu procesu terapeutycznego,

6) Współpraca z rodzinami uczestników,

7) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników,

8) Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego i instytucjami świadczącymi usługi medyczne.

 

§ 8.

Do zakresu obowiązków instruktora terapii zajęciowej należy:

1) Prowadzenie pracowni terapii zajęciowej, dostosowanej do indywidualnych potrzeb uczestników,

2) Prowadzenie treningów: kulinarnego, umiejętności praktycznych, porządkowego, umiejętności spędzania wolnego czasu, gospodarowania własnymi środkami finansowymi i robienia zakupów,

3) Organizowanie i prowadzenie zajęć zgodnie z planem pracy ŚDS,

4) Praca w zespole wspierająco – aktywizującym,

5) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników,

6) Stymulowanie i rozwijanie aktywności psychofizycznej uczestników na co dzień.

 

 

§ 9.

Do zakresu obowiązków pracownika socjalnego należy:

1) Bieżące rozeznanie sytuacji rodzinnej, życiowej, materialnej i mieszkaniowej uczestnika,

2) Udzielanie pomocy, informacji i wskazówek w zakresie rozwiązywania trudnych sytuacji,

3) Współpraca z rodzinami,

4) Współpraca z jednostkami, instytucjami i organizacjami,

5) Praca w zespole wspierająco – aktywizującym,

6) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników.

 

 

§ 10.

Do zakresu obowiązków opiekuna należy:

1) Indywidualna pomoc i opieka nad osobami, które ze względu na stan zdrowia okresowo jej wymagają, pomoc w czynnościach życia codziennego,

2) Prowadzenie treningów: higieniczno – kosmetycznego, zachowań prozdrowotnych,

3) Współudział w treningach: kulinarnym i umiejętności praktycznych,

4) Prowadzenie zajęć ruchowych, rehabilitacyjnych i rekreacyjnych zgodnie z planem pracy ŚDS,

5) Współpraca z zespołem wspierająco – aktywizującym,

6) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników oraz segregatora z programem pracy ŚDS.

 

§ 11.

Do zakresu obowiązków księgowej należy:

1) Prowadzenie księgowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności Ustaw o rachunkowości i finansach publicznych.

 

§ 12.

Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników określane są w indywidualnych zakresach obowiązków.

 

 

Część VI – Procedury przyjęcia do Środowiskowego Domu Samopomocy

 

§ 13.

1) Uczestnicy przyjmowani są na podstawie decyzji administracyjnej o skierowaniu do ŚDS wydanej przez dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Karczewie działającego z upoważnienia Burmistrza Karczewa.

2) Pobyt w ŚDS jest odpłatny zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.

 

 

 

Część VII – Prawa i obowiązki uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy

 

§ 14.

Uczestnik ŚDS ma prawo do:

1) Poszanowania godności i wolności wyboru,

2) Zapewnienia godnych warunków pobytu w ŚDS,

3) Zapewnienia bezpieczeństwa i pomocy,

4) Zaopatrzenia w niezbędne pomoce ułatwiające korzystanie z usług świadczonych przez ŚDS,

5) Pomocy kadry w realizacji planu wspierająco – aktywizującego, który będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestnika, a jego zakres ustali zespół terapeutyczny.

 

§ 15.

1. Uczestnik ŚDS ma obowiązek:

1) Współpracować w realizacji indywidualnego planu wspierająco – aktywizującego,

2) Przestrzegać zasad współżycia społecznego,

3) Brać udział w pracach na rzecz ŚDS w wymiarze wynikającym z ustaleń ogólnych i swoich możliwości,

4) Przestrzegać regulaminu pobytu obowiązującego w ŚDS.

2. Uczestnik ŚDS, którzy zachowuje się agresywnie, stanowi zagrożenie dla innych, nie przestrzegają regulaminu pobytu może być ukarany upomnieniem. Jeżeli upomnienie nie przyniesie oczekiwanego rezultatu to kierownik ŚDS, w oparciu o opinię zespołu wspierająco - aktywizującego składa do dyrektora MGOPS wniosek o uchylenie decyzji administracyjnej o skierowaniu do ŚDS.

 

 

 

 

Część VIII – Postanowienia końcowe

 

§ 16.

Do spraw nieuregulowanych niniejszym Regulaminem dotyczących funkcjonowania ŚDS mają zastosowanie odpowiednie przepisy prawa.

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 602
Utworzono dnia: 03.06.2019
Dokument wprowadził:
Wojciech Pokrywczyński
Dokument opublikował:
Wojciech Pokrywczyński
Dokument wytworzył:
Dotoa Mędzrzycka

Historia publikacji

  • 04.12.2023 08:34, Administrator
    Edycja strony: Regulaminy
  • 21.08.2023 10:48, Administrator
    Edycja strony: Regulaminy
  • 21.08.2023 10:48, Administrator
    Edycja strony: Regulaminy