Regulaminy
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MIEJSKO– GMINNEGO OŚRODKA SAMOPOMOCY ŚRODOWISKOWEJ W KARCZEWIE
ul. Gen. Stanisława Maczka 2
UCHWAŁA Nr LXXXV/457/2023 RADY MIEJSKIEJ W KARCZEWIE z dnia 27 marca 2023 roku w sprawie nadania nowego brzmienia statutu Miejsko -Gminnego Ośrodka Samopomocy Środowiskowej w Karczewie
Pełna treść wraz z Zarządzeniem Kierownika
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W KARCZEWIE
ul. Generała Stanisława Maczka 2, 05-480 Karczew
Część I – Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Podstawą prawną funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Karczewie (zwanego dalej także „ŚDS”) jest:
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 1769 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U z 2010r. Nr 238 poz. 1586 ze zm.);
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 roku (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 882 ze zm.);
- Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku (tj. Dz. U z 2017 r., poz.2077);
- Statut Miejsko – Gminnego Ośrodka Samopomocy Środowiskowej w Karczewie ul. Gen. Stanisława Maczka 2, będący załącznikiem do Uchwały Nr L/448/2018 Rady Miejskiej w Karczewie z dnia 30 stycznia 2018r.w sprawie nadania nowego brzmienia statutowi Miejsko – Gminnego Ośrodka Samopomocy w Karczewie;
- Umowa zawarta 30.11.1995 r. pomiędzy Wojewódzkim Zespołem Pomocy Społecznej w Warszawie a Gminą Karczew w sprawie zorganizowania i prowadzenia Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób chorych psychicznie;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tj. Dz. U. Z 2014r., poz. 1786 ze zm.) i Regulaminu wynagradzania pracowników M-GOSŚ w Karczewie z dnia 10 listopada 2017r.;
- Uchwała Nr XLVI/403/2017 Rady Miejskiej w Karczewie z dnia 25 października 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie pomiędzy Gminą Karczew, a Miastem Otwock, Gminą Józefów i Gminą Celestynów porozumienia w sprawie korzystania z usług Środowiskowego Domu Samopomocy w Karczewie;
- Niniejszy Regulamin.
2. Regulamin organizacyjny określa organizację i tryb pracy, cele, zadania, formy pracy i organizację wewnętrzną ŚDS w Karczewie. Treść regulaminu organizacyjnego podlega uzgodnieniu z Wojewodą Mazowieckim.
3. Bezpośredni nadzór i kontrolę nad realizacją zadań ŚDS sprawuje Burmistrz Miasta Karczewa oraz Mazowiecki Urząd Wojewódzki – Wydział Polityki Społecznej w Warszawie. Wojewoda Mazowiecki sprawuje nadzór nad jakością usług świadczonych przez ŚDS, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników ośrodka wsparcia z wymaganymi kwalifikacjami.
4. ŚDS jest ośrodkiem wsparcia dziennego typu AB dla 25 osób przewlekle chorych psychicznie i upośledzonych umysłowo.
5. ŚDS funkcjonuje w oparciu o dwa programy pracy:
A/ dla osób przewlekle chorych psychicznie,
B/ dla osób upośledzonych umysłowo.
6. ŚDS jest czynny 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00 – 16.00.
Część II – Cele Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 2.
Do celów ŚDS należy w szczególności:
1) Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
2) Kształtowanie celowej aktywności,
3) Pomoc w przywróceniu sprawności psychofizycznej i samodzielności,
4) Uczenie właściwych zachowań społecznych,
5) Wzmacnianie samooceny i poczucia bezpieczeństwa,
6) Pomoc w kreowaniu pozytywnych celów życiowych,
7) Tworzenie grup samopomocowych mających na celu prawidłowe kontakty, wzajemną pomoc i aktywność,
8) Poprawa wzajemnych relacji poprzez naukę komunikowania się i współdziałania,
9) Zapobieganie izolacji społecznej.
Część III – Zadania Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 3.
Do zadań ŚDS należy w szczególności:
1) Udzielanie wsparcia społecznego osobom, które z powodu choroby psychicznej lub niepełnosprawności intelektualnej mają poważne trudności w życiu codziennym, a zwłaszcza w kształtowaniu swoich relacji z otoczeniem,
2) Umożliwienie pełnienia ról społecznych,
3) Kształtowanie zasad współżycia w środowisku lokalnym,
4) Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
5) Zapobieganie wykluczeniu,
6) Rozwijanie i wspieranie różnych form aktywności i zainteresowań,
7) Współpraca z rodzinami osób korzystających z usług ŚDS.
Część IV – Usługi świadczone w Środowiskowym Domu Samopomocy
w Karczewie
§ 4.
Usługi w ŚDS są świadczone w formie zajęć grupowych i indywidualnych takich jak:
1. Trening umiejętności społecznych i interpersonalnych, który obejmuje:
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych,
- usamodzielnianie uczestników w zakresie aktywności i odpowiedzialności,
- motywowanie do funkcjonowania w oparciu o własne możliwości,
- kształtowanie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności.
2. Trening funkcjonowania w codziennym życiu, który obejmuje:
- trening higieniczno - kosmetyczny,
- trening umiejętności praktycznych,
- trening kulinarny -codzienny trening w ramach, którego uczestnicy razem z pracownikiem przygotowują gorący posiłek,
- trening gospodarowania własnymi środkami i robienia zakupów,
- trening porządkowy.
3. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego, który obejmuje:
- rozwijanie zainteresowań własnych, literaturą czy audycjami radiowymi,
- udział w spotkaniach towarzyskich, wydarzeniach kulturalnych i wydarzeniach lokalnych.
4. Specjalistyczne poradnictwo psychologiczne, otwarte na nowe formy pracy i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb uczestników.
5. Specjalistyczne poradnictwo socjalne, obejmujące pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
6. Terapia zajęciowa, w tym:
- zajęcia plastyczne,
- haftowanie i wyszywanie,
- robienie na drutach,
- szycie na maszynie adekwatnie do potrzeb i możliwości uczestników ośrodka.
7. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie oraz pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek służby zdrowia.
8. Trening zachowań prozdrowotnych służący nauce zdrowego stylu życia i wprowadzania zmian poprzez zmianę codziennych nawyków.
9. Trening lekowy, służący między innymi samoobserwacji i zwiększeniu świadomości oraz wiedzy na temat swojej choroby. Istotą tego treningu jest zapobieganie nawrotom choroby oraz podtrzymywanie efektów terapeutycznych.
10. Terapię ruchową, w tym zajęcia sportowe, rekreację i turystykę.
Część V – Organizacja wewnętrzna Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 5.
1. Środowiskowy Dom Samopomocy jest prowadzony przez Gminę Karczew.
2. Struktura zatrudnienia w ŚDS w Karczewie:
- kierownik,
- psycholog,
- pracownik socjalny,
- instruktor terapii zajęciowej,
- opiekun,
- księgowa,
- inne specjalistyczne stanowiska, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w ŚDS.
3. Zespół wspierająco – aktywizujący tworzą:
- psycholog,
- pracownik socjalny,
- instruktor terapii zajęciowej,
- opiekun,
- kierownik.
4. Zadania zespołu wspierająco – aktywizującego:
- opracowanie indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego dla każdego uczestnika ŚDS,
- okresowa ocena realizacji planu postępowania wspierająco – aktywizującego każdego uczestnika ŚDS,
- ocena efektów świadczonych usług.
§ 6.
Do zakresu obowiązków kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy należy:
1) Organizowanie pracy ŚDS,
2) Opracowanie programu terapeutycznego ŚDS oraz nadzór nad jego realizacją,
3) Czuwanie nad planowanym i terminowym wykonywaniem zadań ŚDS,
4) Organizowanie zajęć i szkoleń dla pracowników ŚDS, wynikających ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu,
5) Zapewnienie uczestnikom terapii dostosowanej do ich indywidualnych potrzeb,
6) Sporządzanie sprawozdań z działalności ŚDS,
7) Praca w zespole wspierająco – aktywizującym,
8) Odpowiedzialność za całość pracy jednostki, nadzorowanie i koordynowanie pracy osób zatrudnionych w ŚDS.
§ 7.
Do zakresu obowiązków psychologa należy:
1) Organizowanie i prowadzenie zajęć grupowych i indywidualnych dla uczestników zgodnie z planem pracy ŚDS,
2) Otoczenie każdego uczestnika ŚDS opieką psychologiczną – prowadzenie indywidualnej terapii i konsultacji,
3) Prowadzenie okresowej oceny dotyczącej postępów w rehabilitacji,
4) Prowadzenie treningu lekowego,
5) Prowadzenie zespołu wspierająco – aktywizującego i współpraca z zespołem przy planowaniu i realizowaniu procesu terapeutycznego,
6) Współpraca z rodzinami uczestników,
7) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników,
8) Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego i instytucjami świadczącymi usługi medyczne.
§ 8.
Do zakresu obowiązków instruktora terapii zajęciowej należy:
1) Prowadzenie pracowni terapii zajęciowej, dostosowanej do indywidualnych potrzeb uczestników,
2) Prowadzenie treningów: kulinarnego, umiejętności praktycznych, porządkowego, umiejętności spędzania wolnego czasu, gospodarowania własnymi środkami finansowymi i robienia zakupów,
3) Organizowanie i prowadzenie zajęć zgodnie z planem pracy ŚDS,
4) Praca w zespole wspierająco – aktywizującym,
5) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników,
6) Stymulowanie i rozwijanie aktywności psychofizycznej uczestników na co dzień.
§ 9.
Do zakresu obowiązków pracownika socjalnego należy:
1) Bieżące rozeznanie sytuacji rodzinnej, życiowej, materialnej i mieszkaniowej uczestnika,
2) Udzielanie pomocy, informacji i wskazówek w zakresie rozwiązywania trudnych sytuacji,
3) Współpraca z rodzinami,
4) Współpraca z jednostkami, instytucjami i organizacjami,
5) Praca w zespole wspierająco – aktywizującym,
6) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników.
§ 10.
Do zakresu obowiązków opiekuna należy:
1) Indywidualna pomoc i opieka nad osobami, które ze względu na stan zdrowia okresowo jej wymagają, pomoc w czynnościach życia codziennego,
2) Prowadzenie treningów: higieniczno – kosmetycznego, zachowań prozdrowotnych,
3) Współudział w treningach: kulinarnym i umiejętności praktycznych,
4) Prowadzenie zajęć ruchowych, rehabilitacyjnych i rekreacyjnych zgodnie z planem pracy ŚDS,
5) Współpraca z zespołem wspierająco – aktywizującym,
6) Prowadzenie dokumentacji dotyczącej uczestników oraz segregatora z programem pracy ŚDS.
§ 11.
Do zakresu obowiązków księgowej należy:
1) Prowadzenie księgowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności Ustaw o rachunkowości i finansach publicznych.
§ 12.
Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników określane są w indywidualnych zakresach obowiązków.
Część VI – Procedury przyjęcia do Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 13.
1) Uczestnicy przyjmowani są na podstawie decyzji administracyjnej o skierowaniu do ŚDS wydanej przez dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Karczewie działającego z upoważnienia Burmistrza Karczewa.
2) Pobyt w ŚDS jest odpłatny zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
Część VII – Prawa i obowiązki uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 14.
Uczestnik ŚDS ma prawo do:
1) Poszanowania godności i wolności wyboru,
2) Zapewnienia godnych warunków pobytu w ŚDS,
3) Zapewnienia bezpieczeństwa i pomocy,
4) Zaopatrzenia w niezbędne pomoce ułatwiające korzystanie z usług świadczonych przez ŚDS,
5) Pomocy kadry w realizacji planu wspierająco – aktywizującego, który będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestnika, a jego zakres ustali zespół terapeutyczny.
§ 15.
1. Uczestnik ŚDS ma obowiązek:
1) Współpracować w realizacji indywidualnego planu wspierająco – aktywizującego,
2) Przestrzegać zasad współżycia społecznego,
3) Brać udział w pracach na rzecz ŚDS w wymiarze wynikającym z ustaleń ogólnych i swoich możliwości,
4) Przestrzegać regulaminu pobytu obowiązującego w ŚDS.
2. Uczestnik ŚDS, którzy zachowuje się agresywnie, stanowi zagrożenie dla innych, nie przestrzegają regulaminu pobytu może być ukarany upomnieniem. Jeżeli upomnienie nie przyniesie oczekiwanego rezultatu to kierownik ŚDS, w oparciu o opinię zespołu wspierająco - aktywizującego składa do dyrektora MGOPS wniosek o uchylenie decyzji administracyjnej o skierowaniu do ŚDS.
Część VIII – Postanowienia końcowe
§ 16.
Do spraw nieuregulowanych niniejszym Regulaminem dotyczących funkcjonowania ŚDS mają zastosowanie odpowiednie przepisy prawa.
Informacje
Wojciech Pokrywczyński
Wojciech Pokrywczyński
Dotoa Mędzrzycka